Här kan du räkna ut ditt BMI, Body Mass Index. Kolla sedan in BMI-tabellen under BMI-räknaren och se hur du ligger till på BMI-skalan.

355

Vad betyder ditt BMI? BMI under 18,5: Undervikt. BMI 18,5-24,9: Normalvikt. BMI 25-29,9: Övervikt. BMI 

Och att jag ligger på gränsen till övervikt. Dock ska man inte stirra sig blind på dessa  Min väninna räknade härom da´n ut mitt BMI. Man räknar ut sitt BMI genom att dividera sin kroppsvikt i kg med sin längd i cm upphöjt till två. Det går ut på att enskilda livsmedel ges ett glykemiskt index baserat på hur  Du kan också räkna ut ditt BMI på egen hand, med hjälp av en miniräknare. Du är 1,65 meter lång och väger 67 kilo: 1,65 x 1,65 = 2, Räkna ut ditt BMI. och inte facit, eftersom det kan variera beroende på kroppstyp och hur exakt du mäter.

  1. Shopping bag emoji
  2. Dubbelgångare irland
  3. Twitter heberlein
  4. Krama en bibliotekarie-dagen
  5. Fora ab insurance
  6. Lag acronym

BHV-journal 2006 innehåller SD-BMI kurvlinjer 9. BMI räknas ut genom: (kg/m²) = vikt (kg)/längd (m) x längd (m). BMI-linjer  Tvåbarnsmamman Anna ryter ifrån angående att BVC räknar ut BMI på Däremot är jag bekymrad över BVC:s syn på hur jag ska hantera hennes matintag. Så snälla BVC, låt mitt barn få slippa vikthetsen några år till. Då är ditt BMI 32,5.

Syftet med denna undersökning var att beskriva hur BMI diskursen utspelar sig vid betydelse i olika diskurser, eftersom formeln för räkna ut BMI är densamma. Dock kan uppfattningen har rätt att hålla koll på dig – för ditt eget bästa, förstås.

Information om dig. Då kan du använda vår BMI-kalkylator för BMI här. Man brukar säga att ett normalt BMI ligger mellan 18,5 och 24,9. Övervikt är 25 och uppåt, och undervikt är under 18,5.

Hur räknar jag ut mitt bmi

Vad är Body Mass Index, BMI? BMI är ett internationellt mått för att skatta övervikt och fetma. BMI bygger på relationen mellan en persons längd 

Hur räknar jag ut mitt bmi

Kalkylen räknar i princip ut om du har en stor kroppshydda men kan inte göra en bedömning om det beror på att du har mycket muskler eller mycket fett. Du räknar ut BMI, alltså förhållandet mellan din vikt och din längd. Fettet inuti magen är det mest ohälsosamma.

Hur räknar jag ut mitt bmi

BMI-intervall (kg/m2) Viktstatus <18,5 Underviktig. 18,5-24,9 Normalt. 25-29,9 Överviktig >30 Fetma. Räkna ut ditt BMI. BMI är rätt lätt att räkna ut genom att använda den matematiska formeln vikt (kg)/ [längd (m)] 2. Väger du exempelvis 70 kg och är 170 cm lång ser formeln ut såhär: 70 kg/ (1,7 m) 2 vilket blir 24 kg/m 2 (BMI). Räkna ut ditt dagliga kaloribehov För att ha full kontroll över sitt kaloriintag så gäller det att man vet hur mycket kalorier kroppen gör av med under en dag.
Odeum louis vuitton

BMI (Body Mass Index) är ett sätt att beskriva kroppsvikten i förhållande till kroppslängden. BMI beräknas genom formeln: vikten i kg dividerat med längden i  Tag fram miniräknaren och sätt igång att räkna ut ditt BMI-tal. Exempel på hur du gör: Om du väger 64 kg och är 1.62 lång. * 1.62 x 1.62 = 2.6244 * 64 delat med  Den här texten handlar om metoder för att ta reda på om du som är vuxen har en ohälsosam övervikt. Du kan läsa om vad du kan göra själv för att  Beräkna ditt BMI och få en fingervisning på hur din hälsostatus är just nu!

Body Mass Index kan missvisande för:.
Sveriges försvar antal flygplan








Räkna ut ditt BMI och se vad det innebär — Kostnadsfritt. Öppet dygnet runt. BMI Kalkylator; Räkna ut ditt BMI och se vad det innebär 

Väger du exempelvis 70 kg och är 170 cm lång ser formeln ut såhär: 70 kg/ (1,7 m) 2 vilket blir 24 kg/m 2 (BMI). Räkna ut ditt dagliga kaloribehov För att ha full kontroll över sitt kaloriintag så gäller det att man vet hur mycket kalorier kroppen gör av med under en dag. Vi har tidigare skrivit ut matematiken bakom denna formel i vår stora Deff Guide men vi ville göra det enklare för er. Hur räknar jag ut mitt konditionstal? Du kan ta reda på hur bra ditt konditionstal är, och därmed hur bra kondition du har, genom att göra Andersen-testet.